|
Firmaet
grunnlegges av min farfar Franz Oswald sen. i Zürich, Sveits.
Franz
Oswald sen. innvandret i ca. 1908 fra Tsjekkia til Sveits. Han var hestevogn- og
bilsalmaker og hadde arbeidet en stund i Wien for keiserfamilien. Hans
spesialitet var å sy skjermene til vogner med
tråd i forskjellige farger.
|
|
|
Min far Franz Oswald jun. overtar
firmaet. |
|
|
1.
varmekile-sveisemaskin for tungtekstil og spesialisasjon til kapell ved siden av
annet bilsalmakerarbeid. Den viktigste kunden på denne tiden: Denner AG
www.denner.ch/
|
|
|
1. høyfrekvenssveismaskin for
tungtekstil ble tatt i bruk.
Sønnen
Peter Oswald får utdannelse som bilsalmaker i firmaet (til 1968) og blir etterpå
ansatt i firmaet.
|
|
|
Franz Oswald sen. dør. Han har hjulpet
til i bedriften til siste levemåned. |
|
|
Firmaet
flytter til Sellenbüren i eget bygg.
Den viktigste
kunden i denne perioden er: Th. Willy AG
www.autocentrowillyag.ch som kjøpte mange kapell.
|
|
|
Peter
Oswald overtar firmaet og leier verkstedet av sin far. |
|
|
Bygg
av en automatisk symaskin, pneumatisk styrt, som syr gjennom bly. Produksjon av
strålebeskyttelsesmatter for atomkraftverk (til 2001).
Hovedkunde:
Pedi, Oberentfelden, som eksporterte disse mattene. Pedi produserer
beskyttelsesklær for kjemisk- og atomindustri. (www.pedi.ch/)
Mesterprøve som bilsalmaker (Bilde).
Rundt dette år ble 1. kapell produsert
for Otto Fischer AG,
www.ottofischer.ch/
som i dag fortsatt bestiller alle
kapell fra meg, nå produsert i Norge
|
|
|
1. luftfylte leketøy (bilde)
laget.
|
|
|
Min
far Franz Oswald (70) overtar firmaet.
Jeg, Peter Oswald, begynner en gang
til, nesten på null, i Affoltern aA
Bygg av en varmekilesveisemaskin til
egen bruk.
|
|
|
En
ulykke lammer den høyre armen i et halvt år. Jeg arbeider med venstre arm
og føttene. Den viktigste kunden i denne perioden, og min beste venn, er: Peter
Hager,
http://www.fahrzeugbau-hager.ch/ |
|
|
Grunnleggelse av ”Tixi Säuliamt” som
offisiell del av bilsalmakeribedriften.
Tixi
Säuliamt var en transporttjeneste for rullestolbrukere som fungerte uten
offentlige penger, finansiert av bilsalmakeri og gaver som kom uten forespørsel.
Kjørepris: kr. 10.- per tur. De lengste turene gikk til Italia, Holland og
Østersjøen (Rostock, mer enn 1000 km). Tixi Säuliamt var ikke bare en
transporttjeneste men gjorde veldig mye mer for rullestolbrukere. (www.peos.no/Tixi_Saeuliamt_Entstehung.htm
, bare på tysk)
|
|
|
Flytter til Hedingen, Zürcherstr. 30.
Bilder av verkstedet:
www.forums9.ch/dorfplatz/hedingen/brand |
|
|
Min
far Franz Oswald dør. Søstrene mine overtar hans bedrift og selger den.
|
|
|
Begynnelse
på utdanningen som mekatronikk-tekniker (3 år kveldskole)
http://www.bbzdietikon.ch
|
|
|
Tixi Säuliamt
har nå 9 spesielle kjøretøy innrettet for rullestolbrukere og ca. 30 frivillige
sjåfører. Det ble kjørt 165000 km i 1998
www.peos.no/statistikk.htm (på norsk).
Ekspropriasjon
av nesten hele Tixi inkl. navn og gavekontoer for å bruke det til korrupsjon
betalt av funksjonshemmede, noe som er alminnelig i Sveits.
www.nzz.ch/2004/07/06/il/page-article9PNGU.html (bare på tysk) Den nye
’Stiftelse Tixi Säuliamt” kjører nå bare en del av det som var før, men det
flyter mange offentlige penger gjennom stiftelsen. Kjøreprisene øker på flere
måter.
www.peos.no/Tixi_Saeuliamt.htm (bare på tysk)
|
|
|
Diplom
som mekatronikk-tekniker. diplomarbeid: utvikling av en laser-cutter styrt med
PC – mekanisk, pneumatisk, elektronisk og
programmeringsarbeid (visual-basic) på ETH Zürich |
|
|
Begynnelse
på samarbeid med instituttet for automatisk
produksjon (før Institutt for tekstilmaskiner), ETH Zürich.
www.texma.ch
Produksjon av to skilpadder (bilde).
Kunde: Mettler, sport og fritid, Landquart, Sveits.
Utvandrer, må forlate Sveits
formodentlig fordi jeg
ikke har akseptert ekspropriasjonen av formuen min på politisk grunn og jeg har fortsettet transportene av rullestolbrukere hvis
det var nødvendig og ingen andre kjørte.
Dvs. jeg kan
arbeide i Sveits men ikke bo, jeg har ikke lenger lov til å registrere meg i en
sveitisk kommune. (Det er vanskelig å forstå og jeg forklarer det bedre på tyske
oversettelse. Uten å kjenne sveitiskt systemet kan man ikke forstå det.) Jeg har
ingen tillatelse til å leve i et annet land. Så jeg planlegger å flytte til
Kosovo, fordi jeg mener at jeg kan leve der uten tillatelse i den daværende
situasjonen. Jeg har en adresse til et bilverksted der. Så i desember reiser jeg
gjennom Frankrike, Italia og Slovenia. (www.peos.no/irrfahrt.htm
)
|
|
|
Prosjektet
med Kosovo fungerer ikke. Jeg søker arbeid i Østerrike og Tyskland og finner en
stilling i Wien og noen muligheter i nærheten av Stuttgart.
Én dag før
jeg begynner å arbeide i Tyskland får jeg tillatelse til å fortsette bedriften i
Norge.
I juni flytter jeg til Stjørdal.
Det
er vanskelig å begynne uten å kjenne folk og språk, men mange nordmenn hjelper
meg, spesielt folkene fra Gråbrek-mølle, lærere på norskkurs og Lund, møbelstoff
og møbeltapetserer i Levanger.
Hjemmeside
www.peos.no
I oktober har
jeg brukt nesten alle pengene. Sosialtjenesten i Stjørdal tilbyr seg å hjelpe
veldig raskt, men jeg vil ikke
at en norsk kommune skal måtte betale for meg. Jeg leter etter arbeid i Tyskland
en gang til, men denne gang uten suksess.
Begynnelse på samarbeid med Vangs,
Inderøy,
http://www.vangs.no og Pamatech System AG,
www.pamatech.ch
|
|
|
Jeg
skifter mange ganger mellom egen bedrift i Stjørdal og Pamatech i Affoltern,
Sveits, fordi jeg har for lite arbeid til å kunne eksistere. |
|
|
Jeg får
tilbake alle skatter fra 1999 – 2002 etter formidling av sveitisk ambassade i
Oslo, fra de
sveitiske kommunene. (Verdi av ekspropriasjonen var veldig høyrere enn inntekten
i denne fire år)
Deltar
som gjest ved 4. og 5. semester (ikke offisiell student) på
maskiningeniørutdanning ved Hint (http://www.hint.no
) på Aker, Verdal,
www.akerkvaerner.com .
Fag:
fysikk, termodynamikk, rørsystemer, statistikk og sannsynlighetsregning
Etter beretninger i ”Stjørdals Blad” og
”Stjørdals nytt” kommer det mange kunder og jeg har bra med tekstilarbeid.
Utvikling av excel-filer til å
konstruere mekaniske kurveskivesystemer. Kunden er: Pamatech System AG, Sveits
Flytter til Hognesaunveien 1, Stjørdal
hvor jeg har mer plass.
|
|
|
Innretning av et verksted i Landquart, Sveits, med 1 (av 4)
høyfrekvenssveismaskiner og 1 (av 3) store symaskin for spesielle
reparasjoner. Prosjektet avbrytes 2006 fordi sveitisk myndighetene gjøre det
vanskelig å reise til Sveits (
http://www.peos.no/2006.htm bare tysk). Symaskinen blir i Landquart,
Høyfrekvenssveismaskin kommer til Texma.org AG i CH8810 Horgen (
http://www.texma.ch ).
Kurs om NC-kurveteknikken på Nolte,
Tyskland,
http://www.nolte-nc-kurventechnik.de/ .
designe av en pakkemaskin for Easyclip SA, Neuchâtel, Sveits,
http://www.easyclip.ch .
6. og 7. semester i
maskiningeniørutdanningen: dimensjoneringsteknikk (mekanikk, hydraulikk,
utmatting), materialteknikk, korrosjon, bedriftsøkonomi.
|
|
|
hovedprosjekt i maskiningeniørutdanningen: Teoretisk konstruksjon av en
automatisk maskin for montering og sveising av bjelker av forskjellig former
(Solid works, Visual Basic.NET) på Vangs, Inderøy
(www.vangs.no)
produksjon
av forskjellig spesiell sofa for en bobil (Berg karosserifabrikk, Trondheim)
|
|
|
fra
1. mai 50 % konstruksjonsarbeid på Vangs, Inderøy (www.vangs.no),
fra 1. Juli blir det 80 %.
Resten av 20 % - 30 % blir fri for et interessant prosjekt. Det skal innholde
alle områdene av mekatronikken: konstruksjon, elektronikk og datastyring, ev. i
forbindelse med teknisk tekstiler og til å fortsette bilsalmakeriet.
|
|
|
API-kurs for Solidworks i tyskland |
|
|
maskiningeniør (bachelor) ved HIST i Trondheim |
|
|
|
|